بازی The Amazing Brain Train

برنامه the amazing Brain Train (قطار شگفت انگیز مغز) با دارا بودن مجموعه ای از بازی های کوتاه قابلیت سرگرم کنندگی زیادی دارد. این برنامه 15 بازی مختلف دارد که انجام هر یک مستلزم بکارگیری مهارت های شناختی ویژه ای است. بازی های این برنامه از لحاظ کارکرد روی مهارت های شناختی به 5 حیطه مختلف تقسیم می شوند.. این 5 حیطه بدین شرح است: 
• بازی های مربوط به مهارت برنامه ریزی 
• بازی های مربوط به مهارت تجسم فضایی 
• بازی های مربوط به مهارت جستجو 
• بازی های مربوط به مهارت حافظه 
• بازی های مربوط به مهارت اعداد 
در هر یک از حیطه های مشخص شده 3 بازی مختلف وجود دارد، که هر یک از بازی ها موجب بکارگیری و پردازش مهارت مربوط به خود می شود. هدف همه ی بازی ها حل کردن بیشترین تعداد معما ها و چالش های ممکن هر مرحله قبل از اتمام زمان است. امتیاز دهی بر مبنای سرعت و تعداد معما هایی که حل شده اند انجام می گیرد. به دلیل سطوح پیش رونده و سرگرم کنندگی، بازی قابلیت استفاده در سنین مختلف (6 سال به بالا) را دارد.

1: بازی های مربوط به مهارت برنامه ریزی: 

متخصصان برنامه ریزی را "فعالیتی سازمان یافته و تلاشی هوشیارانه به منظور گزینش بهترین راه حل های پیشنهادی، برای دستیابی به اهداف کلی " می دانند. به عبارتی دیگر برنامه ريزي یعنی كوششي در جهت انتخاب بهترين برنامه ها در جهت رسيدن به هدف هاي مشخص. همچنین ممكن است اين كوشش ها و برنامه ها، تا مرحله ي نهايي هدف نيز پيش نرود، بلكه گام هايي در جهت رسيدن به آن باشد. 
در واقع برنامه ریزی، به کارگیری دانش انسانی برای اتخاذ تصمیماتی است که همچون بنیانی برای فعالیت انسان، عمل می کنند. هسته مرکزی این فعالیت، ایجاد رابطه بین اهداف نهایی و ابزار رسیدن به آن ها (اهداف)، و همچنین استفاده از کارآمدترین استراتژی هاست. 
به گفته متخصصان "برنامه ريزي يك سيستم كلي ذهني است. با ايجاد يك سيستم ذهني مستقل اما منطبق بر سيستم دنياي واقعي، ابتدا پديده مورد نظر را شناخته، سپس آن را پيش بيني كرده و بالاخره آن را ارزيابي مي كنيم, هدف برنامه ریزی بهينه كردن سيستم دنياي واقعي از طريق بهينه نمودن سيستم ذهني مي باشد." 
بازی های مربوط به مهارت برنامه ریزی بر اساس همین اصل طراحی شده اند. موفقیت در این بازی ها مستلزم شناخت سریع منابع، گزینه ها و راه حل های موجود و سپس انتخاب بهترین مسیرها برای رسیدن اهداف بازی است. انتخاب مسیر ها و راه حل های موجود بایستی در حد اقل زمان صورت گیرد. همچنین استفاده از منابع و گزینه ها نیز محدود است (مانند تعداد آیینه ها در بازی اشعه ی نور). در برخی بازی ها نیز تعیین ارتباط بین مولفه های بازی و انتخاب بهترین رابطه مطرح است (مانند بازی ترکیب خوب). 

2: بازی های مربوط به مهارت (ادراک) فضایی: 

ادراک به معنای فرایند ذهنی یا روانی است که گزینش و سازمان‌دهی اطلاعات حسی و نهایتا معنی‌بخشی به آن‌ها را به گونه‌ای فعال به عهده دارد. به عبارت دیگر، پدیده ادراک فرایندی ذهنی است که در طی آن تجارب حسی، معنی‌دار می‌شود و از این طریق انسان روابط امور و معانی اشیا را درمی‌یابد. 
از انواع پدیده‌های ادراکی می‌توان به ادراک فضا، فاصله و عمق، ادراک حرکت، ادراک زمان و ... اشاره کرد. ادراك دﻳﺪاري – ﻓﻀﺎﻳﻲ ﻓﺮاﻳﻨﺪي ادراکی اﺳﺖ ﻛﻪ در ﻧﻴﻤﻜﺮه راﺳﺖ ﻣﻐﺰ اﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺷﻮد. درواﻗﻊ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺣﺎﻟﺖ اﺷﻴﺎء و اﺷﻜﺎل در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ و ﻓﺮد ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻛﻨﻨﺪه را ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲﺷﻮد. 
ادراک فضایی موجب می شود اشیایی که از زوایای دید متفاوت دیده می‌شوند، علیرغم دور یا نزدیک شدن آن‌ها و تغییر جهت و جایگاه، آن‌ها را به همان اندازه واقعی ادراک ‌کنیم. چنانچه در اثر حرکت و جابجایی اشیا شکل ظاهری آن‌ها در زاویه دید ما تغییر کند، ما همچنان آن‌ها را به شکل اصلی و اولیه آن می‌بینیم و اگر خود ما نیز حرکتی به جهات مختلف داشته باشیم و در نتیجه از زوایای مختلف به اشیاء اطراف خود نگاه کنیم، علیرغم تغییرات حاصل در تصاویری که به شبکیه ما می‌رسد، ما آن‌ها را در اندازه و شکل واقعی در مکان ادراک می‌کنیم. در تصورات بعدی و فضایی، هندسه موضعی یا شکل سه بعدی سطوح مشهود هر صحنه دیداری در اثر فرآیندهایی مانند تجزیه و تحلیل حرکت، سه بعد بینی دو چشمی، سایه روشنی سطح، بافت و رنگ، ادراک می شود. 
فرآیند بازشناسی خواص شکلی و روابط فضایی متضمن بکارگیری مفاهیمی نظیر «بالا، پایین»، «جلو، عقب»، «داخل، خارج» و مانند آنهاست، توصیف این فرآیند در قالب جریانات دیداری، مانند جابجایی، نمایه سازی، تفکیک اشیا به موجب رنگ و مرزیابی اشیاست. کسانی که هوش دیداری- فضایی بالایی دارند در تجسّم اشیاء قوی هستند. این افراد معمولاً جهت‌یابی خوبی دارند و در درک نقشه‌ها، نمودارها، عکس‌ها و تصاویر ویدیویی توانمندند. 

3: بازی های مربوط به مهارت جستجو: 

مهارت جستجو به توانایی کاوش و تلاش موثر برای کشف راه حل و رسیدن به اهداف گفته می شود. جستجو گری و مهارت جستجو ارتباط نزدیکی با مهارت حل مسئله دارد. مهارت حل مساله یکی از مهارت های زندگی است که به ما در حل مسایل فردی و اجتماعی کمک می کند. روش حل مساله، فرایند تفکر منطقی و منظمی است که به فرد کمک می کند تا هنگام رویارویی با مشکلات، راه حل های متعددی را جستجو کند و سپس بهترین راه حل را انتخاب نماید. در اصل می توان گفت که توانمندی در جستجوگری یکی از مهمترین مولفه های مهارت حل مسئله است. 
ترويج تفكر خلاق ميان كودكان شيوه‌اي فوق‌العاده براي تعامل هرچه بيشتر كودكان در مسائل مربوط به يادگيري و آموزش است. كودكاني كه تشويق مي‌شوند خلاقانه فكر كنند، انگيزه و اعتماد به نفس بيشتري دارند. علاوه بر اين، خلاقيت به آنها كمك مي‌كند در مواجهه با اتفاقات پيش‌بيني نشده زندگي آينده‌شان، انعطاف بيشتري نشان دهند و موفق‌تر عمل كنند. 
باز های این بخش نیز بر روی مهارت جستجو گری کار می کنند. موفقیت در این بازی ها مستلزم کشف سریع راه حل موجود و یا انتخاب بهترین راه حل موجود از میان راه حل های مختلف برای رسیدن به هدف، می باشد.

4: بازی های مربوط به مهارت حافظه : 

اين اصطلاح مفهومي كلي دارد و به آن گروه از فرایندهای رواني كه فرد را به ذخيره كردن تجارب و ادراكات و ياد آوري مجدد آنها قادر مي سازد ، اطلاق مي شود. فرایند حافظه بصورت کلی شامل سه مرحله است: مرحله دريافت و ثبت، مرحله نگهداري و مرحله يا دآوري. 
اطلاعات برای ذخیره سازی در حافظه درازمدت به سه صورت عمده رمزگردانی می شود: 
1)حافظه دیداری 
2) حافظه معنایی 
3) حافظه روندی 
حافظه دیداری به معنای قدرت نگهداری تصاویر است (بازی های این بخش حافظه ی دیداری را به چالش می کشد). حافظه دیداری به فرایند ذخیره، نگهداری و بازیابی اطلاعات دیداری و تصویری در ذهن گفته می شود. 

5. بازی های مربوط به مهارت (شناخت ) اعداد: 

این بازی برای ارتقای مهارت های مختلفی همچون شناخت اعداد، حافظه عددی، یادگیری و بکارگیری اعمال ریاضی است. بازی های این قسمت سبب بهبود عملکردهای ریاضی همچون جمع، تفریق، ضرب، تقسیم، و همچنین توانمندی مهارت های حافظه کوتاه مدت، سرعت واکنش، سرعت انجام اعمال ریاضی و حافظه دیداری می شود. این گروه از بازی ها در مهارت نگهداری ذهنی اعداد بویژه برای دانش آموزان دوره ی دبستان مفید است. 
چنانچه بیان شد برنامه the amazing Brain Train با دارا بودن مجموعه ای از بازی ها که موجب پردازش ویژه ی مهارت های شناختی مختلف می شود، ابزار مناسبی برای ارتقای مهارت های شناختی است. این بازی در دو حیطه توانمندسازی و بازتوانی شناختی کاربرد دارد. استفاده افرادی که دچار مشکلات خاص شناختی نمی باشند از این بازی موجب توانمندسازی و ارتقای مهارت های شناختی آنها می شود. از سوی دیگر اگر کودکان یا بزرگسالانی که دچار مشکلات شناختی ویژه ای هستند از این ابزار استفاده کنند در بازتوانی شناختی آنها کاربرد دارد. حتی این بازی می تواند به عنوان یک ابزار کمک درمانی در دسترس، در منزل مورد استفاده قرار گیرد. 
این بازی می تواند برای افرادی که دچار مشکلات ذیل هستند به عنوان یک ابزار بازتوانی شناختی مورد استفاده قرار گیرد: 
• اختلالاتی که می‏توانند توجه و حافظه را دچار ضعف نمایند مانند اختلال نقص توجه/ بیش فعالی 
• اختلالات یادگیری 

آدرس مرکز: مشهد - خيابان احمدآباد - بين ملاصدرا ۱۱ و ۱۳ - پلاک ۵۵ - تلفکس: ۵-۳۸۴۶۳۶۵۳ - ۰۵۱

سامانه آرن کارت
ارسال پیام تلگرامی