آزمون های روانسنجی پرکاربرد

اگر مرکز آرن را " بانک جامع آزمون های روانشناختی " و " مجهزترین سانتر روانسنجی شرق کشور" بنامیم ؛ سخنی به اغراق نگفته ایم . مرکز آرن با دارا بودن بیش از ۳۰۰ آزمون قلم کاغذی و کامپیوتری پیشرفته ؛ به صورت فوق تخصصی ، مولفه های روانی ؛ شخصیتی و شناختی ( حافظه ، هوش ، توجه ، تمرکز و .... ) مراجعین به این مرکز را مورد سنجش قرار داده و سپس به مدد این سنجش های دقیق و موشکافانه ؛ استراتژی های درمانی جامع و چند منظوره ای را طرح ریزی می نماید .

از نظر آرن بخش اعظم یک روند " درمانی " خوب و مثمر ثمر در حوزۀ اعصاب و روان ؛ سنجش دقیق و شناخت کامل مشکل و معضلات روانی مراجع است . به زبان ساده تر ، آرن معتقد است که یک " تشخیص خوب و دقیق ؛ ۷۰% روند بهبود و درمان شخص را کامل می کند " . برای همین این مرکز با سرمایه گذاری های فراوان مالی و پژوهشی ، اقدام به جمع آوری و خرید گنجینۀ کاملی از آزمون های روانسنجی معتبر و علمی از چهارگوشۀ دنیا نموده و با بهره گیری از متخصصان زبده و تیم روانسنجی باتجربۀ خود ، در کنار ارائۀ خدمات به مراجعین این مرکز ؛ آمادۀ ارائۀ هر گونه خدمات روانسنجی و ارائۀ گزارش های تخصصی به کلیۀ همکاران عزیز و مراکز درمانی سطح کشور می باشد . همچنین این مرکز با به راه انداختن سامانۀ " آرن کارت " و الکترونیکی و آنلاین کردن پرونده های مراجعان خود ، این امکان را برای همکاران روانشناس و روانپزشک و متخصص خود در تمامی کشور فراهم کرده است که پرونده مراجعین ارجاعی به آرن را در مطب خود و به صورت آنلاین مشاهده فرمایند . کوتاه سخن آنکه هر درمانگری می تواند برای تشخیص دقیق و استفاده از لابراتوارهای تخصصی و ابزارهای پیشرفتۀ روانسنجی مرکز آرن ، به این مرکز کیس و مراجع ارجاع داده و در کمتر از چند ساعت پس از انجام آزمون ، نتایج و تحلیل و تفسیرهای لازم را به صورت آنلاین در مطب خود مشاهده فرماید .

قابل به عرض است که به جز موارد بالا ، واحد انفورماتیک و تیم برنامه نویسی تخصصی مرکز آرن ؛ در حال کامپیوتری و آنلاین کردن بسیاری از آزمون های قلم کاغذی روانسنجی می باشد و در اولین گام ؛ این مرکز موفق به آنلاین کردن آزمون چک لیست رفتاری کودکان شده است . چک لیست رفتاری کودکان (CBCL) که مخفف واژه های Child Behavior Checklist می باشد ؛ یک روش عمومی برای شناسایی مشکلات رفتاری در کودکان است . این چک لیست یکی از بخش های سیستم ASEBA می باشد و یکی از ویژگی های مهم این آزمون ارزیابی احساسات ، رفتار و رویکردهای اجتماعی افراد در زندگی می باشد . سؤالات این آزمون وجوه مختلف رفتاری را با دقت و تفصیل دربرمی گیرد . هرکدام از فرم‌های این مجموعه، با توجه به گروه سنی خاصی که مورد ارزیابی قرار می‌دهد،گروهی از مشکلات رفتاری و روانی آن گروه سنی  نظیر افسردگی، اضطراب، مشکلات دقت و توجه، بیش فعالی، مشکلات اجتماعی، پرخاشگری، مشکلات خواب، مسائل تحصیلی، شغلی و خانوادگی را مورد غربالگری قرارمیدهد . این آزمون برای نخستین بار در کشور توسط مرکز آرن ؛ کامپیوتری و به صورت آنلاین قابل استفاده می باشد . نتایج آزمون نیز پس از پایان آزمون به صورت آنلاین ارائه می شود . جهت استفاده از این آزمون باید ابتدا در سامانۀ آرن کارت عضو شوید و از آنجا اقدام به مشاهده آنلاین این آزمون کنید .

در ادامه برخی از مهم ترین و پرکاربردترین آزمون های روانشناختی مرکز آرن را مشاهده می فرمائید :

لیست آزمون های قلم – کاغذی مرکز آرن

حوزه آسیب شناسی روانی

گروه هدف   مقیاس مورد سنجش نام آزمون   ردیف
بزرگسالان  علایم مرضی ، علایم اضطرابی ، اختلال خواب ، کارکرد اجتماعی ، علایم افسردگی 

معرفی پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)

۱ 
۱۸ سال به بالا  ارزیابی اختلالات روانپزشکی محور I و II براساس DSM IV 

MCMIپرسشنامه چندمحوری میلون

۲ 
بزرگسالان سنجش میزان افسردگی 

پرسش نامه افسردگی بک

۳ 
نوجوانان  سنجش میزان افسردگی در نوجوانان 

پرسشنامه افسردگی نوجوانان کوتچر

۴ 
۷-۱۷ سال  سنجش میزان افسردگی در کودکان 

CDI پرسشنامه افسردگی کودکان

۵ 
بزرگسالان  سنجش میزان افسردگی 

پرسشنامه افسردگی همیلتون

۶ 
بزرگسالان  اضطراب روحي و علائم جسمي 

پرسشنامه اضطراب بك

۷ 
بزرگسالان  سنجش میزان اضطراب 

پرسشنامه اضطراب همیلتون

۸ 
بزرگسالان  ۱۵ نشانه بدنی و ۵ نشانه عاطفی- بدنی 

پرسشنامه اضطراب زونک

۹
بزرگسالان  ارزیابی وسواس فکری - عملی 

پرسشنامه وسواس (فکری – عملی ییل براون)

۱۰ 
بزرگسالان  ارزیابی وسواس فکری/ اهمیت کنترل افکار 

OBQ-44 پرسشنامه باورهای وسواسی

۱۱ 

حوزه هوش

گروه هدف   مقیاس مورد سنجش نام آزمون   ردیف
۵/۶-۴ سال  ارزیابی هوش کلامی - هوش غیرکلامی – هوش کل

WPPSI آزمون هوش وکسلر پیش دبستانی

۱ 
۱۷-۵/۶ سال ارزیابی هوش کلامی - هوش غیرکلامی – هوش کل

WISC-R آزمون هوش وکسلر کودکان

۲ 
۱۷ به بالا ارزیابی هوش کلامی - هوش غیرکلامی – هوش کل

WAIS-R آزمون هوش وکسلر بزرگسالان

۳ 
۹ سال به بالا  ارزیابی هوش

آزمون هوش ریون سیاه و سفید

۴ 
۱۳- ۳  سال ارزیابی هوش

آزمون هوش گودیناف

۵ 

سایر آزمون های قلم - کاغذی

گروه هدف   مقیاس مورد سنجش نام آزمون   ردیف
۱۶ سال به بالا خودبیمارانگاری،افسردگی،هیستری ، انحراف روانی-اجتماعی، زنانگی و مردانگی، ضعف روانی ، پارانویا، مانیا، اسکیزوفرنی، درونگرایی اجتماعی

آزمون شخصیت MMPI

۱ 
بزرگسالان واپس رانی ، جبران ، همانند سازی ، درون فکنی ، فرافکنی ، انکار ،دلیل تراشی ، واکنش وارونه ، والایش،جا به جایی ، خیال بافی

پرسشنامه مکانیسم های دفاعی

۲ 
کودکان و بزرگسالان بررسی ضایعه مغزی

آزمون بندر گشتالت

۳ 
۱۴-۳  سال بررسی بیش فعالی در کودکان

کانرز

۴ 

لیست آزمون های کامپیوتری

گروه VIENNA

گروه هدف   مقیاس مورد سنجش نام آزمون   ردیف
نوجوانان و بزرگسالان دقت، قطعیت، تکانشگری/ توانایی تعمق، تفکر و تامل، ظرفیت عملکردی، اشتیاق و علاقه، تحمل ناکامی، هدفمندی و انگیزه عملکرد AHA ( آزمون نگرش به کار) ۱ 
نوجوانان و بزرگسالان ارزیابی دقیقی از وضعیت حافظه دیداری کوتاه مدت فرد، شیوه به یادسپاری و پردازش اطلاعات دیداری NVLT ( آزمون یادگیری غیرکلامی) ۲ 
نوجوانان و بزرگسالان (ورزشکاران) بررسی توانایی ورزشکاران در زمان واکنش، حرکت و قدرت پیش بینی  اجسام در فضا ZBA ( آزمون تخمین زمان ، سرعت حرکت اشیاء و ... برای ارتقاء عملکرد ورزشکاران ) ۳ 
بزرگسالان پیشرفت توانایی تعقیب چشمی، پیشرفت هماهنگی چشم و دست ، پیشرفت وضعیت جانبی و جهت‌یابی (که برای خواندن به کار می‌رود) VLT ( آزمون تعقیب چشمی ) ۴ 
بزرگسالان ارزیابی و اندازه‌گیری ظرفیت حافظه‌ی کوتاه مدت فضایی و حافظه‌ی کاری فضایی (Visualization (2D) Spatial Orientation (3D (  سنجش توانایی تشخیص تصاویر چندبعدی و موضع‌یابی آن‌ها ) ۵ 
بزرگسالان جهت ارزیابی و اندازه‌گیری ظرفیت حافظه‌ی کوتاه مدت فضایی و حافظه‌ی کاری فضایی CORSI ( آزمون حافظه کاری) ۶ 
کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان ارزیابی غیرکلامی هوش عمومی بر پایه استدلال منطقی و تفکرِ آموزشی CPM & SPM (آزمون هوش) ۷ 
نوجوانان و بزرگسالان بررسی مولفه های شناختی و ذهنی نظیر سرعت واکنش، دقت انتخابی، توجه و تمرکز COG ۸ 
بزرگسالان ارزیابی تفکر تحلیلی GESTA (Gestalt Perception Test) ۹ 
بزرگسالان بررسی حافظه کاری N-BACK ۱۰ 
 ۵ تا ۱۲ سال  بررسی حس کارآمدی، انعطاف‌پذیری روانی، قدرت سازگاری محیطی، انگیزه پیشرفت و فعالیت، مسائل تحصیلی، مهارت در تصمیم‌گیری انفرادی، تفکر منطقی HKSD ۱۱

گروه IVA

گروه هدف   مقیاس مورد سنجش نام آزمون   ردیف
۶سال به بالا تشخيص و تفكيك انواع ADHD شامل نوع کمبود توجه، نوع بيش فعال (تکانشگر)، نوع ترکیبی و نوع  ناشناخته IVA+plus ( آزمون جامع دیداری و شنیداری ) ۱ 

گروه ASEBA

گروه هدف   مقیاس مورد سنجش نام آزمون   ردیف
۱/۵ تا ۸۰ سال اختلالات خلقی وعاطفی، اضطرابی، روان تنی، نقص توجه / بیش فعالی،  رفتار مقابله ای، سلوک، یادگیری، مشکلات تفکر، مشکلات دقت و تمرکز (اختلال نقص در توجه) مشکلات، مهارت های اجتماعی و شایستگی های فرد CBCL ۱ 

 

دانلود لیست آزمون های مرکز جامع آرن

آدرس مرکز: مشهد - خيابان احمدآباد - بين ملاصدرا ۱۱ و ۱۳ - پلاک ۵۵ - تلفکس: ۵-۳۸۴۶۳۶۵۳ - ۰۵۱

سامانه آرن کارت
ارسال پیام تلگرامی