گفتاردرمانی

 

درعصر حاضر اطلاعات به طور روزافزون در حال گسترش می‌باشد و در هر لحظه دانش ما نسبت به محیط اطراف افزایش می‌یابد.
این شرایط نیازمند یک راه ارتباطی کامل برای برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات است. بهترین و راحت‌ترین راه برقراری ارتباط در جوامع انسانی گفتار و زبان می‌باشد. انسان‌ها از طریق گفتار و زبان قادر می‌شوند که اطلاعات احساسات و عواطف خویش را به یکدیگر منتقل کنند و از یکدیگرتاثیر پذیرفته و بر یکدیگر تاثیر بگذارند.


 

درعصر حاضر اطلاعات به طور روزافزون در حال گسترش می‌باشد و در هر لحظه دانش ما نسبت به محیط اطراف افزایش می یابد.
این شرایط نیازمند یک راه ارتباطی کامل برای برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات است. بهترین و راحت‌ترین راه برقراری ارتباط در جوامع انسانی گفتار و زبان می‌باشد. انسان‌ها از طریق گفتار و زبان قادر می‌شوند که اطلاعات احساسات و عواطف خویش را به یکدیگر منتقل کنند و از یکدیگرتاثیر پذیرفته و بر یکدیگر تاثیر بگذارند.

در صورتی که به هر دلیل این توانایی، یعنی برقراری ارتباط از طریق گفتار و زبان دچار اختلال شود، مسیر ارتباطی انسان مختل می‌گردد و دیگر قادر نخواهد بود که به شکل طبیعی و عادتی خویش نیازهای خود را برآورده سازد.
اگر کودکی در مسیر رشد و تکامل خویش دچار بیماری و یا عارضه‌ای گردد که مانع از رشد گفتار و زبان وی شود در آینده نیز از فراگیری تحصیلات به صورت طبیعی بازمی‌ماند و نمی‌تواند مسیر طبیعی زندگی خویش را طی کند.
از سوی دیگر اگر فرد بزرگسالی بدلیل بروز ضایعه، زبان وگفتار فراگرفته‌اش را از دست بدهد، نیز نخواهد توانست تمام وظایف و مسئولیت‌های زندگی را به شکل طبیعی انجام دهد.

گفتار و زبان نیز مانند سایر ابعاد وجودی انسان به یکباره ایجاد نمی‌شود بلکه در طی مراحلی به تدریج ظاهر شده و رشد و تکامل می‌یابد.
کودک در این مسیر از سه مرحله عبور می‌کند که عبارتند از:

  1. شناخت: این نکته مسلم و بدیهی است که کودک پیش از این که بتواند اولین کلمه را بیان کند بایستی نسبت به مفهوم و معنی آن شناخت لازم را بدست آورد و درک و تصوری از آن در ذهنش داشته باشد.
    تشکیل این مفهوم ذهنی دارای مراحل متعدد، پیوسته و منظمی است که هر یک پیش نیازی برای مرحله بعدی است.
  2. زبان: در این مرحله کودک برای هریک از مفاهیم ذهنی خود که در مرحله قبل نسبت به آن شناخت پیدا کرده و برچسب کلامی خاصی ندارد یک برچسب کلامی اختصاص می‌دهد. این برچسب کلامی در سطح ذهن می‌ماند و هنوز به صورت کلام ظاهر نشده است.
  3. گفتار: به معنی تولید شفاهی کلمات در یک زبان معین است و تنها زمانی که اصوات بتوانند کلمات معنی داری را تولید کنند به گفتار تبدیل می‌شوند. در این مرحله کودک برچسب‌های کلامی را که در ذهن دارد بر زبان جاری ساخته و در قالب واژه بیان می‌کند.

سیستم های دخیل در گفتار عبارتند از:

  • سیستم عصبی
  • سیستم تنفسی
  • سیستم آواسازی
  • سیستم تشدید
  • سیستم تولید یا تلفظ
  • سیستم شنوایی

گفتار، زبان و شناخت نیز، هریک متشکل از اجزا و عناصری به شرح زیر هستند:

  • اجزای شناخت:
    توجه - حافظه - مفاهیم
  • اجزای زبان:
    واج شناسی و تکواژشناسی - معناشناسی - نحو - کاربرد شناسی
  • اجزای گفتار:
    تنفس - آواسازی - تشدید - تولید

هر یک از این اجزا دارای مراحل و سطوح فراوان و گسترده‌ای است که در صورت خلل در آن، اختلالات گفتار و زبان بروز می‌کند. اختلالات گفتار و زبان بسته به سیستم آسیب دیده دارای منشاهای متفاوتی به شرح زیر می‌باشند.

با منشاء رشدی

  • فلج مغزی
  • نشانگان داون
  • عقب ماندگی ذهنی
  • نشانگان لانداو کلفنر ( ناشی از صرع )
  • ناتوانی های یادگیری
  • آپراکسی گفتاری
  • اختلال پردازش شنیداری مرزی
  • اختلال نقص توجه و بیش فعالی
  • اختلال ویژه زبانی و غیره

با منشاء ارثی و مادرزادی

  • شکاف های لب و کام
  • نشانگان رت
  • هیدروسفالی نشانگان ماسا
  • نشانگان تریچر کالینز
  • گالاکتوزومی و غیره

بیماری‌های عصبی

  • تومورهای مغزی
  • سکته مغزی
  • آلزایمر
  • صرع
  • پارکینسون
  • هانتینگتون
  • گیلنباره و غیره

بیماری‌های روانپزشکی و روانی-اجتماعی

  • اتیسم (درخود ماندگی)
  • نشانگان آسپرگر
  • لکنت
  • اختلال رشدی فراگیر ناشناخته و غیره

بیماری‌های متابولیکی و غدد درون ریز

  • کم کاری غده تیروئید (هایپو تیروئیدیسم)
  • نشانگان ویلیامز
  • نشانگان ویلسون و غیره

بیماری های اسکلتی عضلانی و بافت همبند

  • لوپوس 
  • نشانگان شوگران 
  • پلی میوزیت و غیره

با منشاء حسی

  • اختلال حسی دوگانه
  • کاهش شنوایی بزرگسالان
  • کاهش شنوایی کودکان و نوجوانان

بیماری‌های حنجره، سرطان‌های سر و گردن

  • سرطان حنجره (لارنگکتومی یا خارج کردن حنجره)
  • سرطان های سر و گردن
  • التهاب گوش میانی و التهاب گوش میانی توام با عفونت
  • اختلالات صوت

منابع:

  • سلطانی ، ل ،راهنمای ارزیابی اختلالات گفتار و زبان ، انتشارات تهران ، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، چاپ اول ، ۱۳۸۷
  • شفیعی ، ب ، مقدمه ای بر آسیب شناسی گفتار و زبان ، انتشارات راه کمال ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، چاپ اول ، ۱۳۸۷
  • شمشادی ، ه ، بیماری شناسی در آسیب های گفتار و زبان ، انتشارات تهران ، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، چاپ دوم ، ۱۳۸۴

 

آدرس مرکز: مشهد - خيابان احمدآباد - بين ملاصدرا ۱۱ و ۱۳ - پلاک ۵۵ - تلفکس: ۵-۳۸۴۶۳۶۵۳ - ۰۵۱

سامانه آرن کارت
ارسال پیام تلگرامی