اگر مرکز آرن را "بانک جامع آزمونهای روانشناختی" و "مجهزترین سانتر روانسنجی شرق کشور" بنامیم، سخنی به اغراق نگفتهایم.
مرکز آرن با دارا بودن بیش از ۳۰۰ آزمون قلم کاغذی و کامپیوتری پیشرفته، به صورت فوق تخصصی، مولفههای روانی، شخصیتی و شناختی (حافظه، هوش، توجه، تمرکز و ...) مراجعین به این مرکز را مورد سنجش قرار داده و سپس به مدد این سنجشهای دقیق و موشکافانه، استراتژیهای درمانی جامع و چند منظورهای را طرح ریزی مینماید.
از نظر آرن بخش اعظم یک روند "درمانی" خوب و مثمر ثمر در حوزۀ اعصاب و روان، سنجش دقیق و شناخت کامل مشکل و معضلات روانی مراجع است.
به زبان سادهتر، آرن معتقد است که یک " تشخیص خوب و دقیق، ۷۰% روند بهبود و درمان شخص را کامل می کند". برای همین این مرکز با سرمایه گذاریهای فراوان مالی و پژوهشی، اقدام به جمع آوری و خرید گنجینۀ کاملی از آزمونهای روانسنجی معتبر و علمی از چهارگوشۀ دنیا نموده و با بهرهگیری از متخصصان زبده و تیم روانسنجی باتجربۀ خود، در کنار ارائه خدمات به مراجعین این مرکز، آمادۀ ارائه هر گونه خدمات روانسنجی و ارائه گزارشهای تخصصی به کلیه همکاران عزیز و مراکز درمانی سطح کشور میباشد.
همچنین این مرکز با به راه انداختن سامانه "آرن کارت" و الکترونیکی و آنلاین کردن پروندههای مراجعان خود، این امکان را برای همکاران روانشناس و روانپزشک و متخصص خود در تمامی کشور فراهم کرده است که پرونده مراجعین ارجاعی به آرن را در مطب خود و به صورت آنلاین مشاهده فرمایند.
کوتاه سخن آنکه هر درمانگری میتواند برای تشخیص دقیق و استفاده از لابراتوارهای تخصصی و ابزارهای پیشرفته روانسنجی مرکز آرن، به این مرکز کیس و مراجع ارجاع داده و در کمتر از چند ساعت پس از انجام آزمون، نتایج و تحلیل و تفسیرهای لازم را به صورت آنلاین در مطب خود مشاهده فرماید.
قابل به عرض است که به جز موارد بالا، واحد انفورماتیک و تیم برنامه نویسی تخصصی مرکز آرن، در حال کامپیوتری و آنلاین کردن بسیاری از آزمونهای قلم کاغذی روانسنجی میباشد و در اولین گام، این مرکز موفق به آنلاین کردن آزمون چک لیست رفتاری کودکان شده است.
چک لیست رفتاری کودکان (CBCL) که مخفف واژههای Child Behavior Checklist میباشد، یک روش عمومی برای شناسایی مشکلات رفتاری در کودکان است.
این چک لیست یکی از بخشهای سیستم ASEBA میباشد و یکی از ویژگیهای مهم این آزمون ارزیابی احساسات، رفتار و رویکردهای اجتماعی افراد در زندگی میباشد. سؤالات این آزمون وجوه مختلف رفتاری را با دقت و تفصیل دربرمیگیرد.
هرکدام از فرمهای این مجموعه، با توجه به گروه سنی خاصی که مورد ارزیابی قرار میدهد، گروهی از مشکلات رفتاری و روانی آن گروه سنی نظیر افسردگی، اضطراب، مشکلات دقت و توجه، بیش فعالی، مشکلات اجتماعی، پرخاشگری، مشکلات خواب، مسائل تحصیلی، شغلی و خانوادگی را مورد غربالگری قرار میدهد.
این آزمون برای نخستین بار در کشور توسط مرکز آرن، کامپیوتری و به صورت آنلاین قابل استفاده میباشد. نتایج آزمون نیز پس از پایان آزمون به صورت آنلاین ارائه میشود. جهت استفاده از این آزمون باید ابتدا در سامانۀ آرن کارت عضو شوید و از آنجا اقدام به مشاهده آنلاین این آزمون کنید.
در ادامه برخی از مهمترین و پرکاربردترین آزمونهای روانشناختی مرکز آرن را مشاهده میفرمائید:
لیست آزمونهای قلم – کاغذی مرکز آرن
حوزه آسیب شناسی روانی
گروه هدف | مقیاس مورد سنجش | نام آزمون | ردیف |
بزرگسالان | علایم مرضی، علایم اضطرابی، اختلال خواب، کارکرد اجتماعی، علایم افسردگی | ۱ | |
۱۸ سال به بالا | ارزیابی اختلالات روانپزشکی محور I و II براساس DSM IV | ۲ | |
بزرگسالان | سنجش میزان افسردگی | ۳ | |
نوجوانان | سنجش میزان افسردگی در نوجوانان | ۴ | |
۷-۱۷ سال | سنجش میزان افسردگی در کودکان | ۵ | |
بزرگسالان | سنجش میزان افسردگی | ۶ | |
بزرگسالان | اضطراب روحی و علائم جسمی | ۷ | |
بزرگسالان | سنجش میزان اضطراب | ۸ | |
بزرگسالان | ۱۵ نشانه بدنی و ۵ نشانه عاطفی- بدنی | ۹ | |
بزرگسالان | ارزیابی وسواس فکری - عملی | ۱۰ | |
بزرگسالان | ارزیابی وسواس فکری/ اهمیت کنترل افکار | ۱۱ |
حوزه هوش
گروه هدف | مقیاس مورد سنجش | نام آزمون | ردیف |
۵/۶-۴ سال | ارزیابی هوش کلامی - هوش غیرکلامی – هوش کل | ۱ | |
۱۷-۵/۶ سال | ارزیابی هوش کلامی - هوش غیرکلامی – هوش کل | ۲ | |
۱۷ به بالا | ارزیابی هوش کلامی - هوش غیرکلامی – هوش کل | ۳ | |
۹ سال به بالا | ارزیابی هوش | ۴ | |
۱۳- ۳ سال | ارزیابی هوش | ۵ |
سایر آزمون های قلم - کاغذی
گروه هدف | مقیاس مورد سنجش | نام آزمون | ردیف |
۱۶ سال به بالا | خود بیمارانگاری، افسردگی، هیستری، انحراف روانی-اجتماعی، زنانگی و مردانگی، ضعف روانی، پارانویا، مانیا، اسکیزوفرنی، درونگرایی اجتماعی | ۱ | |
بزرگسالان | واپس رانی، جبران، همانند سازی، درون فکنی، فرافکنی، انکار، دلیل تراشی، واکنش وارونه، والایش، جا به جایی، خیال بافی | ۲ | |
کودکان و بزرگسالان | بررسی ضایعه مغزی | ۳ | |
۱۴-۳ سال | بررسی بیش فعالی در کودکان | ۴ |
لیست آزمون های کامپیوتری
گروه VIENNA
گروه هدف | مقیاس مورد سنجش | نام آزمون | ردیف |
نوجوانان و بزرگسالان | دقت، قطعیت، تکانشگری/ توانایی تعمق، تفکر و تامل، ظرفیت عملکردی، اشتیاق و علاقه، تحمل ناکامی، هدفمندی و انگیزه عملکرد | AHA (آزمون نگرش به کار) | ۱ |
نوجوانان و بزرگسالان | ارزیابی دقیقی از وضعیت حافظه دیداری کوتاه مدت فرد، شیوه به یادسپاری و پردازش اطلاعات دیداری | NVLT (آزمون یادگیری غیرکلامی) | ۲ |
نوجوانان و بزرگسالان (ورزشکاران) | بررسی توانایی ورزشکاران در زمان واکنش، حرکت و قدرت پیش بینی اجسام در فضا | ZBA (آزمون تخمین زمان ، سرعت حرکت اشیاء و ... برای ارتقاء عملکرد ورزشکاران) | ۳ |
بزرگسالان | پیشرفت توانایی تعقیب چشمی، پیشرفت هماهنگی چشم و دست، پیشرفت وضعیت جانبی و جهتیابی (که برای خواندن به کار میرود) | VLT ( آزمون تعقیب چشمی) | ۴ |
بزرگسالان | ارزیابی و اندازهگیری ظرفیت حافظه کوتاه مدت فضایی و حافظه کاری فضایی | (Visualization (2D) Spatial Orientation (3D ( سنجش توانایی تشخیص تصاویر چندبعدی و موضعیابی آنها) | ۵ |
بزرگسالان | جهت ارزیابی و اندازهگیری ظرفیت حافظه کوتاه مدت فضایی و حافظه کاری فضایی | CORSI (آزمون حافظه کاری) | ۶ |
کودکان، نوجوانان و بزرگسالان | ارزیابی غیرکلامی هوش عمومی بر پایه استدلال منطقی و تفکرِ آموزشی | CPM & SPM (آزمون هوش) | ۷ |
نوجوانان و بزرگسالان | بررسی مولفههای شناختی و ذهنی نظیر سرعت واکنش، دقت انتخابی، توجه و تمرکز | COG | ۸ |
بزرگسالان | ارزیابی تفکر تحلیلی | GESTA (Gestalt Perception Test) | ۹ |
بزرگسالان | بررسی حافظه کاری | N-BACK | ۱۰ |
۵ تا ۱۲ سال | بررسی حس کارآمدی، انعطافپذیری روانی، قدرت سازگاری محیطی، انگیزه پیشرفت و فعالیت، مسائل تحصیلی، مهارت در تصمیمگیری انفرادی، تفکر منطقی | HKSD | ۱۱ |
گروه IVA
گروه هدف | مقیاس مورد سنجش | نام آزمون | ردیف |
۶سال به بالا | تشخيص و تفكيك انواع ADHD شامل نوع کمبود توجه، نوع بيش فعال (تکانشگر)، نوع ترکیبی و نوع ناشناخته | IVA+plus (آزمون جامع دیداری و شنیداری) | ۱ |
گروه ASEBA
گروه هدف | مقیاس مورد سنجش | نام آزمون | ردیف |
۱/۵ تا ۸۰ سال | اختلالات خلقی وعاطفی، اضطرابی، روان تنی، نقص توجه / بیش فعالی، رفتار مقابلهای، سلوک، یادگیری، مشکلات تفکر، مشکلات دقت و تمرکز (اختلال نقص در توجه) مشکلات، مهارتهای اجتماعی و شایستگیهای فرد | CBCL | ۱ |